fredag 15 oktober 2010

Veckan e snart sluuuuut!


Gudinna så skönt för då e det helg! :D

Idag blir det förhoppningsvis pepparstek för älsklingen pratade om det igår! Spännande, har bara ätit det nån enstaka gång på resturang men då han lagar så god mat som man kan få ute så e jag inte rädd för hur det blir! Sen ska jag baka en äppelpaj till efterrätt! Mums! Förhoppningsvis blir det nån film på det, dvs en helt perfekt fredag!

Har kommit in i rejäla morgonrutiner nu känns det som, man stiger upp samtidigt som han vaknar vid 6. Då hinner man facebooka o blogga, ibland hinner man med att plugga lite oxå, duscha o äta, packa ryggsäcken med skolböcker för dan osv. Skönt att man hinner så mycket, the downside e att jag e trött o vill ligga kvar men egentligen behövs det inte för jag e inte toktrött för oftast har man ju fått sova massa timmar. Inatt hade jag jättesköna drömmar, jag var medium o pratade med andar o berättade för en t.ex. att han var död osv. Intressanta drömmar som jag haft sen jag var barn. De döda såg precis ut som vanliga människor, inga änglavingar här inte. Saknar fortfarande de gamla häxorna som skulle hjälpa mig när jag var liten, som jag drömde om... Skulle vara kul att drömma om dem igen. :)

I morse var ögat sämre igen, igenkletat o rött. Fan oxå. Det som varit så fint i några dagar nu o så kaboom, sämre igen. Himla irriterande! Vill ju bli av med brillorna... <:(

Om 2,5 timme ska jag vara på vårdcentralen o ta blodprover inför läkarbesöket den 25:e. Jag har ju nåt som heter hypotyreos vilket e en underfunktion i sköldkörteln, dvs min ämnesomsättning e rubbad, har typ noll i ämnesomsättning vilket innebär man lätt går upp i vikt osv. Sen behöver jag kolla antalet trombocyter som finns i blodet för att se de inte är alltför många. Jag har haft problem med att jag legat på tok för högt i antal o det i sin tur kan bli en sjukdom som är väldigt allvarlig... Så då håller man koll på mig med årliga blodprov, sen måste man kolla varje år blodet för att se att man ligger på rätt dos med levaxin som medicinen heter för hypotyreosen.

Om du vill läsa om hypotyreos så kan man göra det här t.ex. http://hypotyreos.se/ och http://www.thyroid.se/bloggar/swingo/?p=591 Där kan man läsa på om symptom som t.ex. trötthet, sömnproblem, huvudvärk, frusenhet o låg kroppstemperatur, känslighet för solljus, humörsvängningar, svårigheter att stå ut med kyla och/eller värme, känslighet för solljus, kalla händer och fötter, muskelvärk, ledvärk, ledstelhet, "kuddar" under fötterna, svullnader, reumatisk värk, torr och fjällig hud, utslag, överkänlighet för ljud och ljus, yrsel, PMS, värk före och under menstruation, kramper vid menstruation, rikliga menstruationer, utebliven menstruation, nedsatt fruktsamhet, återkommande urinvägsinfektioner, oförklarliga viktändringar, fetma, förstoppning, IBS, saltsug, sötsug, matallergier, försvagad puls, hjärtklappning, långsam hjärtrytm, astma, osv osv. Dvs ingen kul sjukdom men men, så länge man sköter sin medicinering så minimeras symptomen.

När jag läser på den sidan är jag förvånad, det där är ju jag! Till 90% av symptomen iaf! Tänk om fler människor fattade vad det handlade om... En annan sak som jag upptäcker på den här sidan som e WOW, är att man vid hypotyreos har så mycket extravävnad (svullnad) vid käklinjen o överarmarnas insida! Precis som jag! En del har extra vävnad kring ögonen oxå (det tycker jag inte att jag direkt har iaf!). Dessa vävnader suger åt sig vätska men avger det inte ens om man skär i det, tänker på en obduktion som gjordes på 1870-talet då en kvinna avlidit av sin hypotyres. Där hade kvinnan 50 ggr så mycket spänd, svullen vävnad än en frisk människa. Vätskan rann inte ut ens när obducenten skar i hennes vävnader...

Kroppen e allt mysko...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar