söndag 19 december 2010

Hålkakor



Bilden e på mina hålkakor! ;)















Recept för 6 st hålkakor:
---------------

2 dl grovt rågmjöl
11 dl ljust lantmjöl (funkar lika bra med vanligt vetemjöl)
50 gr mjukt smör (råkar det bli en 70-80 gr är det inte hela världen, det går även att mjuka upp i mikron!)
2 tsk salt
½ dl brödsirap (jag brukar ta 3/4 dl sirap)
1 ½ msk malda brödkryddor (finns färdiga påsar från santa maria innehållande anis, kummin och fänkål)
50 gr jäst för söta degar
5 dl mjölk


Gör så här:
---------------

  1. Häll rågmjöl och nästan allt vetemjöl, smöret i klickar, salt, sirap och brödkryddor i en bunke och fördela jästen över.

  2. Värm mjölken till fingervarmt (37 grader) och häll i bunken. Arbeta ihop degen, jag brukar använda en slev till degen börjar gå ihop sig o då använder jag ena handen. Arbeta degen tills den är blank och smidig och lagomt kladdig. Strö över lite vetemjöl och lägg över en bakduk. Låt jäsa i typ 40 minuter. När den är färdigjäst har degen typ dubblat sin storlek.

  3. Ta ut degen på ett mjölat bakbord eller välrengjort och mjölat köksbord och tillsätt lite mer vetemjöl. Arbeta degen tills den känns bra dvs släpper från bordet och går att få ihop till en klump. Arbeta alltid med "kanterna inåt" dvs vik inåt de över hörnen likaväl som undre delen av brödet. Ähh, gör det inte så avancerat, arbeta degen bara ett bra tag! ;)

  4. Dela upp degen i 6 bitar och forma dem till bollar. Kavla ut dem så de blir en 15-20 cm i diameter och typ 1,5 cm tjock. Gör ett hål i mitten. Jag använde en liten burk med typ 5 cm i diameter för att trycka ut hålet. Tips, släng inte degbiten från hålet utan arbeta in den i nästa degklump!

  5. Lägg brödkakorna på 2 plåtar, 3 på varje plåt, använd bakplåtspapper. Nagga med en gaffel. Låt kakorna jäsa i typ 40 minuter till under bakduk. Sätt på ugnen mellan 200-225 gr (vi har en varm ugn så för mig räckte det med 200).

  6. Grädda inte i precis mitt i ugnen men typ några hack upp på plåthållaren i ugnen, sett nerifrån. Kakorna gräddas i 12-17 minuter beroende på ugnen. Jag har lite lägre temperatur men gräddar dem i typ 17 minuter, kika emellanåt för att se när de blivit så där vackert gyllenbruna!

  7. Låt bröden svalna på galler under bakduk och när de svalnat, lägg dem i påse och in i frysen så håller de sig mjuka och goa!

En del använder hålkakor till köttbullemackor men jag äter dem helst med bara smör och ett par ostskivor och gärna nån liten grönsak typ paprika eller så... ;)

Lycka till! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar