måndag 17 januari 2011

Nattdropp


Strax efter midnatt så hörde jag ett mysko ljud; en massa droppar i följd som lämnade okänd plats. Lite som sista dropparna som droppar ur duschen när man stängt av det.

Jag tände nattdukslampan o väckte älsklingen som slumrade bredvid. Innan han hade fattat vad det handlade om så fick jag droppar på mig, vartifrån såg jag inte! Himla mysko! Sen upptäckte vi att det droppade från vår takkrona som hänger vid fotändan av sängen (sovrummet e väl en 25 m2 så den hänger som i mitten av rummet), o så rinner dropparna längs med de krökta armarna o e det flera droppar som rinner ner så kan de ricochera o flyga halvvägs upp i sängen.

Det droppar friskt så jag tog 2 handdukar o vek dem o tog från vår stora nya fina gjutgärnsgryta som jag använde som hink iom den har största omkretsen. Under natten har det fortsatt droppa o det har kommit några cm i grytan o det har även fortsatt att droppa på överkastet som ligger bredvid. O vattnet, huvaligen vilken äcklig doft! Nu på morgonen ser man ett pärlband med droppar på taket... Uschjaligen. Ska ringa till hyresvärden direkt kl 10 när de öppnar... Har sovit asdåligt, låg o lyssnade på ljuden o tänkte att tänk ifall taket rasar in, drömt mardrömmar oxå. Vaknade tom ur en, o det var det många, många år sen man gjorde!

Texten till låten under stämmer himlars bra idag:

Droppen Dripp och droppen Drappsatt
på varsin isetapp
ovanför vår förstutrapp,
droppen Dripp och droppen Drapp.

-Hej, sa Dripp till droppen Drapp,
trivs du bra uppå din tapp?
-Åjavars, sa droppen Drapp,
fast min sittplats är rätt knapp!

-Hördu du, sa Dripp till Drapp,
ska vi hoppa ner i kapp,
ner på våran förstutrapp?
så sa Dripp till droppen Drapp.

-Hu så högt! sa droppen Drapp,
såge helst jag hoppa slapp,
men det gör väl hipp som happ,
låt oss hoppa ner i kapp!

Och så hoppa' Dripp och Drapp
från sin istapp ner i kapp,
ner på våran förstutrapp
och blev platta som en knapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar