onsdag 7 december 2011

Dåliga föräldrar

Dagens inlägg handlar om dåliga föräldrar och min åsikt kring detta. Jag läste på Aftonbladet om tv-bonden som gifte sig nyligen med sin tv-såpe-deltagare http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/dokusapa/bondesokerfru/article14036661.ab 


Det anmärkningsvärda här är inte att det är ett mediejippo utan dess like när en k-kändis ska gifta sig med en dito wanna- be, i tv, betalt av tv. Nej, grejen i detta läge är att tjommen, bonden, har skulder till Kronofogden på över 90,000 kronor och det riskerar att ökas med ytterligare 60,000:-. Nu kanske man hade kunnat tro att Kronofogdeskulden handlar om som i de flesta fall, konsumtionsskulder eller bostadslån, liknande, eller för all del, CSN- skulder, uteblivna tv-avgifter och parkeringsböter som de flesta skulder hos Kronkalle handlar om (jag vet, för jag har haft mycket med KFM att göra å yrkets vägnar då jag arbetat som inkassohandläggare i 6 år). Nej, i det här fallet handlar det om en värdelös farsa som vägrat betala underhållsbidrag för sina FYRA barn! Istället för att göra rätt för sig, att betala för sina barn som han satt till världen, pengar som rätteligen borde gå till barnens uppehälle och liv, mat och kläder, nej då lägger bondelurken som jag tycker han är, pengarna på ett lyxbröllop med lyxiga ringar. Han säger även i artikeln att han/de betalt i alla fall delvis för ringarna. Jamen då har han ju pengar- borde han då inte lagt dessa slantar på att betala av sin skuld? Nej. Det gjorde varken han eller hans nya fru som om hon hade haft lite krut i sig, krävt, att han först skulle betalat av skulden till hans barn och de hade då kunnat gifta sig i en enklare modell och köpt någon symbolisk grej i stället för ringarna och sedan, när de haft pengar, hade de kunnat köpa "riktiga" ringar. Men icket, istället ska det fläkas ut i tv, ett storstilat, direktsänt och mediebevakat bröllop i stil med prinsessbröllop. Säkert håller det inte heller så himla länge. När kamerorna slocknat så vill numera bondefrun inte kännas vid skiten på stövlarna och gör slut och flyttar till Stockholm och börjar hänga på spybar. 


Jiz. 


Jag blir lite irriterad, måste erkännas, på dessa egoistiska föräldrar som vägrar ta ansvar för sina egna barn och istället bara fokuserar på sig själva och sitt liv... Att de inte SKÄMS?!


Nu har i alla fall Kronofogden fått nys om dessa svindyra ringar för 85,000 som nästan skulle kunna täcka hela skulden som lurkpappan har och då ska bonden snyfta ut i media. Jag säger så här till Kronis: TA RINGARNA, SÄLJ DEM OCH DRA AV PÅ SKULDEN!!!! Ringarna kan eventuellt räknas som beneficium men det tror jag inte. Enligt boken "Codex. Rättskunskap" utgiven på Gleerups förlag så står det om beneficium, att det avser "egendom som är nödvändig för hemmet och dess skötsel" och det ges exempel såsom möbler, kläder, redskap som används i arbetet eller husgeråd. En tv är inte beneficium men exempelvis en spis är det. Bröllopsringar och andra smycken, hur mycket personligt värde som än finns i tingen, är inte beneficium tycker jag för sådana brukas ju lämnas i pant när en person kommit i ekonomiskt trångmål. Ett liknande case kablades också ut i AB för något tag sedan, om en Hells angels medlem som också hade skuld hos KFM: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12294936.ab Även där ville KFM ta smyckena för att sälja dem och dra av från skulden. 


Jag blir bara så irriterad på hur himla egoistiska en del människor är... Hur himla dåliga för att inte säga värdelösa kräk till föräldrar en del kan vara för det anser jag en person vara, när man inte gör rätt för sig och bidrar till sina barns välmående eller att betala av sina skulder fortast möjligt!







3 kommentarer:

  1. Oj så upprörd vi var =)
    Man ska inte dra alla skuldsatta över samma kant, man kan inte heller säga att alla har satt sig i situationen själv, ibland får man hjälp =O
    men en sak är rätt, det finns aldrig en ursäkt för att strunta i barnens underhåll!!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet inlägg :). Jag har också svårt att förstå hur bondlurken har mage att inte betala underhåll till sina egna barn. Barnen är hans kött och blod och att inte ens göra rätt för sig genom att ge barnen och deras mamma (eller mammor i detta fall då det är flera mammor involverade) är skandalöst.

    Ta dom nya ringarna, sälj dom på exekutiv auktion och ge pengarna till barnen så dom får det som är deras rätt!

    /C

    SvaraRadera
  3. Omstarten:
    Ja, när det gäller barn och egoistiska föräldrar så blir nog de flesta människor irriterade. I fallet med tv-bonden så säger han ju själv i artikeln http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/dokusapa/bondesokerfru/article13879343.ab "enligt Pär-Ola är det slarv som är de många skuldernas minsta gemensamma nämnare. – Jag är så jävla dum med räkningar och deklarationer. Sånt som ska lämnas in och skrivas på kan jag strunta i, säger han." Så vad ska man säga, han skyller ju inte på någon annan?

    Anonym:
    Håller med dig där- sälj ringarna eller annat som är värt det han har skuld på och kvitta av det. De flesta, ärliga människor tror jag vill göra rätt för sig och inte ha massa skulder drällandes - nu räknar jag inte in bostadslån osv till konsumtionsskulder som det ofta handlar om. Får man en skatteskuld går den att dela upp så nog finns det utvägar, bara man tar tag i problemet och inte stoppar huvudet i sanden och hoppas att alla problem försvinner.

    SvaraRadera