fredag 2 mars 2012

Fredag- baddag

Idag har jag vart med Sabina & Lovis på badhuset. Jag har inte vart på ett badhus ja sen.. 1992 eller 1993 kanske?? Hehe var riktigt trevligt, vi var där i kring 3 timmar och nu är jag rätt så trött... Har även gått ner nästan 4 kg den här veckan så det kan ju ha nåt att göra med det, tröttheten alltså.

Just nu väntar jag på att älsklingsmaken ska komma sig hem. Hoppas han inte läser det här men jag håller på med en överraskning åt honom; bakar rågbräck som modifierats liiiite. Hittade receptet ursprungligen på Hemmets journal:





Rågbräck
50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör eller margarin

1/2 dl brödsirap
2 tsk salt
6 dl rågmjöl, fint elle grovt
6 dl rågsikt
ca 3 dl vetemjöl
1 dl rågkross 
russin

Ugn: 225°

Gör så här
1. Smält fettet, häll på mjölken och värm till ca 37°. Rör ut den smulade jästen i degspadet.
2. Tillsätt sirap, salt och nästan allt mjölet, spara lite vetemjöl till utbakningen. Arbeta degen smidig och låt den jäsa ca 40 minuter.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den väl. Lägg den i en bakpappersklädd långpanna, ca 35x30 cm. Kavla eller kläm ut degen.
4. Skär degen i lagom stora rutor med en degskrapa eller bordskniv. Jäs ca 30 minuter.
5. Grädda ca 15-20 minuter. Låt brödet svalna på galler under bakduk och bryt sedan loss rutorna. Brödet går bra att frysa. 

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är på att baka!! å inte illa att gå ner i vikt:)) jaa du bm trodde att det är bara förvärkar.. å det är det nog. med ett jäkla tryck och sammandragningar! :)

    SvaraRadera