torsdag 14 mars 2013

Idag är en bra dag!

Jajemensan! Jag får baka OCH laga middag! Jippi! Ska göra en gammal goding, Sylviakaka som älsklingen kan ta med sig till jobbet i morgon. Till middag tänkte jag göra en kycklingwok, klassisker även det.

Har även haft finfrämmande, en klasskompis, Elin kom och hälsade på. Vår föreläsning som vi skulle haft på förmiddagen blev inställd så hon kom till mig tidigare. Det var jättetrevligt och hon är en superrar och klok tjej. Jag bjussade på vaniljbullar och  lite kaffe och hon bjöd in oss till dem. Skojs!


Efteråt så kilade man in på bästa djuraffären i Norrköping; Norrköpings akvarier och där fick jag hälsa på en söt liten sibirian husky. 

Jag tror inte jag lagt ut receptet på sylviakakan förut så här kommer den:




Sylviakaka 6-8 pers. 

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl varmt vatten

Glasyr: 
100 gr smör
1,5 dl socker
1-2 tsk vaniljsocker
1 äggula
riven kokos

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 gr, sätt gallret på några pinnhål nerifrån. Vispa ägg och socker pösigt. Häll i vetemjöl och bakpulver. Häll i det varma vattnet under omrörning. Smörj en form och bröa den. Häll smeten i formen. Grädda i 30 min. Kolla med en tandpetare när det är klart. Låt kakan svalna. 


Smält smöret, häll i sockret, äggulan, vaniljsockret och den rivna kokosen. Låt det gojsa ihop sig tills sockret smält och häll sedan glasyren över kakan. Klart!

Till en långpanna dubblas satsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar