onsdag 3 april 2013

Stön!

När många andra låg och snarkade i grodan ro så packade jag mig till gymet. Cyklade en timme och resultatet blev 25,4 km och -416 kalorier. Det gick riktigt bra faktiskt. Känns som man kommer tillbaka allt mer. Väl hemma tog jag och ringde min nya chef och officiellt tackade ja till jobbet. :D Hon blev jätteglad. 

Jag ska passa på att tipsa om de här supergoda bröden som jag bakade åt älsklingen i helgen:





Solrosbröd

•50 g jäst för söta degar 
•5 dl vatten
•0.5 dl olja valfri sort 
•1.5 tsk salt
•2 msk brödsirap •eller  2 msk ljus sirap
•3 dl solrosfrön (naturella eller rostade) 
•6 dl rågsikt
•7-8 dl vetemjö

Gör så här:
Värm vattnet till 37°C eller ta från kranen vilket är enklast! Smula jästen i en degbunke och rör ut den i lite av vattnet.

Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap, solrosfrö, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en smidig deg, gärna med elvispens degkrokar några minuter.

Låt jäsa övertäckt ca 40 minuter.

Knåda degen och dela den i två delar och rulla ut varje del till en längd. Skär varje längd i 13 bitar och rulla till släta bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa under bakduk ca 55-60 minuter. Bullarna ska vara väljästa.

Pensla med kallt vatten och grädda mitt i ugnen i 250°C ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar