onsdag 13 oktober 2010

Ögoninflammation



Kul i jul! NOT! Har haft problem med höger öga i en vecka nu o när jag vaknade i morse så var det värre än vanligt. Det såg ut som att ögonvitan var uppfrätt men det måste ha vart varet... Jahapps. Nu har man tydligen ögoninflammation, iaf enligt symptomguiden på Vårdguiden:

Ögoninflammation (bindhinneinflammation, konjunktivit)
Vid ögoninflammation blir ögonvitan röd och ögat tåras. När du vaknar på morgonen kan ögonlocken vara igenklistrade och ögonen kännas grusiga. Den vanligaste orsaken är virus och då läker ögoninflammationen ut av sig själv. Kontakta vårdcentralen om ögoninflammationen inte ger med sig.

Det som i vardagligt tal kallas ögoninflammation heter egentligen bindhinneinflammation eller konjunktivit. Bindhinnan är den vattenklara hinna som täcker ögats vita del och insidan av ögonlocken. Inflammation i bindhinnan kan bero på:

  • en infektion orsakad av bakterier, virus eller

  • allergi

  • att du fått något i ögat, till exempel skräp, stänk av retande vätskor eller ångor

  • starkt solljus eller vind som irriterat bindhinnan.

Symtom på ögoninflammation

  • Ögonvitan blir röd, i synnerhet i ytterkanten.

  • Ögat tåras. Vätskan är antingen klar eller smetig och varig.

  • Ögonen kan vara helt igenklistrade när du vaknar på morgonen. Detta tyder på bakterieinfektion.

  • Ögat blir ömt och det kliar och känns grusigt. Om klådan dominerar kan allergi misstänkas.

  • Du kanske också är extra ljuskänslig. Det är obehagligt, men du ser lika bra ändå.

Vänd dig till din vårdcentral om

  • besvären kvarstår efter en veckas egenvård

  • om du misstänker att du fått in något i ögat och det inte hjälper när du sköljer ögat

  • om bara ena ögat är inflammerat.

Så, nu har man på brillor från mitten av 90-talet, bara DET ser för djävligt ut... *ryser* O inte kan man sminka sig heller... Maddafakker! O allt e helt förvrängt med brills, kan inte uppskatta nåt, känns som man har pyttehänder o kan inte heller se ens hur mycket yoghurt man häller upp i frukostskålen. Fakking shitt! (Jaaa jag har läst Elvis!!!) Det e svårt när hela världen oxå e suddig när man inte har brillsen på! ALLT e utan konturer, jag har ju ändå -9,5 dioptrier på båda ögona. Tydligen heter närsynthet myopi o -7 dioptrier och uppåt går som kraftig närsynthet (gravmyopi). Så var det oxå konstaterat. O inte faaaan kan man ha på sig solbriller heller... Snabb tanke: gå utan vare sig linser eller glasögon men på med solbrillsen- denna tanke förkastas tämligen fort för det e många vägar att passera innan man e på vårdcentralen. Lär bli dödad typ 18 ggr innan man kommit sig fram till sjukan... Suck.

En positiv sak e iaf att jag misstänker vi inte har samhällskunskap idag iom att en busslast från Komvux drar till Stockholm idag på Riksdagsbesök. Så jag har bara rättskunskap, om det inte krockar med vårdcentralstiden, o sen har jag psykologi på kvällen, dock utan Bullan för hon skulle plugga annat... *snyft* Nåja man har ju Adam Adam o alla puckade assåfjantar. Adam e iaf snäll o trevlig. Det stör mig nåt fruktansvärt denna överanvändning av ordet/slanget "asså" i den här stan! Blir tokig när man hör en mening med 15 asså i! Gåddammit!

Jaja, tajm to vräpp itt opp!

Puss på världen! Jag älskar min karl, ville jag bara säga! :D

2 kommentarer: