lördag 1 januari 2011

Första dagen på resten av året


Jag vaknade strax efter 7 i morse... Vi lyckades ju inte hålla oss vakna till 12 slaget inatt hehe Jag satte klockan på 23,55 o vi var väl typ vakna nog att önska varandra ett gott nytt år med pussar innan vi somnade om hehe Så går det när man e vuxen o inrutad i sina rutiner om att lägga sig tidigt.

När man somnar tidigt så kan man även vakna tidigt o diska bort smutsdisken o få bort stöket, torka bord o spis osv innan älsklingen slår upp de vackraste smaragdögonen... Passade även på att rengöra toan o handfatet medans badet tappas upp. Gillar att pyssla o dona. Tänk att jag inte hade det i mig förut, när man vart sambo med andra (som oxå iofs inte haft städgenen i sig o därmed har det blivit ofta stökigt) men numer så har man en man som uppskattar att man gör det fint, då är det lättare att hålla rent tycker jag. Spisen torkas varje dag, toan rengörs flera ggr i veckan, kattlådorna rensas varje dag- ibland både morron o kväll, tvätten viks direkt när man tvättat (dock hittar de inte alltid vägen till skåpar & garderober men det är ju rent iaf) osv. :) Det känns skönt att ha ett fint hem. :D Dock tar naglarna stryk... De e torra o flisiga men men, nu förstår man varför mammor sällan har tip top naglar.

Katterna uppskattade inte 2010 års raketer kan jag passa på att inflika, de låg undangömda lite varstans i lägenheten. Luna såg vi inte till alls under kvällen ja förutom när hon kom in på toa o hälsade, med stora skrämda ögon innan hon pös iväg igen. Hemskt att se hur rädda våra små liv är för dessa mänskliga skojsigheter som kallas nyårsraketer.

Har naffsat på pizzabiten min från igår, det blev kvar över halva plåten, vi hade tänkt äta det till lunch idag men eftersom jag vart vaken sen tidig morron har jag varit hungrig o således har det det synts på pizzan. Den är sååå smaskig, även som kall måste jag säga. Jag kan tydligen göra supermumsiga pizzor oxå hehe

Funderar på om man skulle ta o baka lite bröd idag, har en halv jäst i kylskåpet från pizzabakandet igår.

Här kommer förresten receptet för pizzadegen som jag gjorde igår:

0,5 paket jäst
2,5 dl vatten
1 nypa socker
0,5 tsk salt
1-3 msk (oliv)olja (funkar även med rapsolja)
6,5 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Ta fingervarmt vatten från kranen. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt socker, salt, (oliv)olja och mjöl. Arbeta kraftigt till en smidig deg. Låt jäsa under duk 1 timme.

Medan degen jäser så hackar man de grejer som man vill ha på pizzan.

Gör en tomatsås
500 gr passerade tomater
2 msk tomatpuré
några msk olja
1-2 vitlökssklyftor
½ lök
salt
en nypa socker
kryddor som svartpeppar, grillkrydda, pizzakrydda (oregano, basilika, mejram)

Börja med att finhacka löken o stek i olja. Häll i de passerade tomaterna o i med toatpuren, rör om o häll i olja. Salta o krydda o häll i lite socker. Låt småputtra på svag värme länge, rör om o tillsätt olja emellanåt så det blir en slät, fin sås.
Sätt ugnen på 225°. Ta upp degen på ett mjölat bord och knåda kraftigt. Var försiktig med mjöl då det lätt kan bli för torrt. Kava ut degen o lägg den i en djup ungsplåt. Lägg på varfria ingredienser o grädda i ugnen typ 20 min tills osten är gyllene.

Bon apetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar