onsdag 27 april 2011

Födelsedag, förlovning, morotskakesuccé och påsk!




Ja, det var en händelserik påsk minsann! Den finaste jag någonsin haft faktiskt! :D Firade påsken tillsammans med min älskade och hans föräldrar, påskmiddagen avnjöts i deras underbara trädgård i gassande solsken- lyckades faktiskt med konsttricket att bränna mig för första ggn i år! ;) Fick ett jättefint, tjockt guldhalsband av svärföräldrarna o ett dataspel av älsklingen. Och vår ett års dag som förlovade firades på kinaresturang innan vi mötte upp älsklingens killpolare o hans fru o deras lilla kotte o så for vi hem till dem. Himla trevligt faktiskt.


Till påskmiddagen hade jag lovat göra morotskaka, mitt livs första. Jag snokade runt på nätet efter olika recept och jag mixade faktiskt ihop några och det vart himla bra. :)

Morotskaka (en form om 24 cm=typ 8 bitar kanske)


Kakan:

3 ägg

3 dl strösocker

3 dl vetemjöl

2 tsk vanlijsocker

1,5 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

4-5 tsk kanel

½ tsk salt

1 ½ dl matolja

5 dl grovt rivna morötter



Glasyr:

60 g smör

4 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

150-200 g philadelphilaost


Vill man ha orange "morotsriv" på kakan som fägring för ögat kan man ta 2 dl riven kokos + 1-2 droppar röd karamellfärg + 1-2 droppar gul karamellfärg. Sätt allt i en påse och skaka om, vips så ser det ut som finriven morot, färdig att hällas över kakan!



Gör så här
Sätt ugnen på 150 grader.


Vispa ägg och socker vitt och pösigt.




Blanda alla torra ingredienser och tillsätt det i äggsmeten. Tillsätt oljan och morötterna, rör ner det med en slickepott. Häll smeten i en bröad form med diametern 24 cm, gärna med avtagbara kanter och grädda kakan i 50-55 minuter i mitten av ugnen. Den skall inte vara kladdig. Låt kakan sedan svalna.Vispa alla ingredienser till glasyren klumpfritt och bred den sedan över kakan. Kakan blir bara godare och godare för varje dag som den står- den blir allt saftigare. Låt den stå kallt över natten.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar