onsdag 22 juni 2011

Long time no see



Var visst nån vecka sen sista blogginlägget. Skäms på mig! ;) Men har haft mycket... Jobbat o stått i, sen har vi hunnit med en sväng till svärisarna oxå o klippt deras stora fina häck. Slitgöra 2 ggr per år men fint blir det. :) Sen satt jag o sjöng för älsklingen o svärfar, som inte visste att jag kunde sjunga så fint. Synd man inte kan såå många fullständiga texter, annars hade man kunnat förgylla deras kväll lite till.

På CSN fronten inget nytt än så länge, tror det gick bra allt med lönen om jag inte bara tjänar över ett visst belopp nu fram till 1/7. De ringer emellanåt från jobbet för att höra om man kan ta ett pass här eller där, surt att tacka nej för jag vet jag behövs. Har efter drygt 3 v kommit in bra i rutinerna även om jag inte alltid har full koll på de boendes rutiner, det är juh trots allt 8 pers som ska upp olika tider, iväg till olika aktiviteter vid olika tidpunkter- från dag till dag, olika mediciner som ska delas ut- vilket jag numer har rätt att ge. Osv. Men jag trivs riktigt bra faktiskt. Älskar att kunna glädja o hjälpa o sen e det kul att få laga mat o pyssla lite. Jobbiga moment finns juh iofs, men så är det på alla arbeten. Men jag har kul o jag vet jag e uppskattad. De boende är jättefina. :) Sötnosar.

Däremot fick jag juh felaktig information från Vägledningscentrum här i Peking i höstas när gubbaskrället sa att jag inte behövde läsa upp betyget 2 i matematik A-C inför universitetsstudierna. Det var feeeeeel. För jag kom inte alls in på universitetet med det betyget trots högt högskoleprov o superfina betyg i övrigt (ligger nu på 4,32 i "gamla betygsskalan" vilket e riktigt bra i mina ögon iaf). Såå, iom att syon sa att inte behövde läsa mer matte så gjorde jag inte det nu under VT 2011 vilket jag annars hade tänkt utan fokuserade juh på de 8 andra intressanta ämnena. Har dock ansökt om reell kompetens hos universitetet eftersom att jag HAR juh läst t.o.m matte C även om jag fick dåligt betyg för jag brydde mig inte om matten, i matte B hade jag dock betyget 3 men det syntes juh inte i slutbetyget hade 3 i matte A oxå så det dåliga matte C betyget "drog ner" det sammantagna betyget. Sen hade jag aldrig kunnat jobba som inkassohandläggare i 6 år eller på kundtjänst i nästan 3 år om jag inte hade kunnat matte o räkna fort osv. Så jag hoppas de inser jag har kunskap om matte B-momenten. Därför har jag ansökt om reell kompetens. Men tills dess så ska jag se om man kan ansöka hos Komvux om man kan komma in trots allt, jag vet juh att sista datumet för ansökan var slut den 15/5 men iom jag nyss fick veta att jag inte kom in på universitetet så ska jag iaf se om det finns nån chans att läsa matte B o kanske nåt annat ämne, får se hur det blir. Vem vet, man kanske kan kombinera det med att jobba?

Igår var älsklingen o jag på en arkeologisk utgrävning här i stan. Man har låtit riva ett helt kvarter iom nybyggnation o innan man ska bygga nytt hus så har det beslutats att kolla vad som fanns där innan. Norrköping är juh en gammal stad o det här kvarteret som man grävt ur, har vart bebott sedan 1700-talet. Så då var vi på en halvtimmes rundvandring i kvarteret spinnrocken som det heter. Nu bor vi i något som heter kvarteret tunnan, vårt hus e juh från 1800-talet, nya lägenheten ligger i kvartetet diket. Jag tycker allt som har med historia att göra är så intressant o spännande! Speciellt nära kommer det juh när man bor nånstans där det finns en historisk anknytning. Sverige är ett av världens första länder med ordentliga, om än inte alltid korrekta, register över folkbokföring, äganderegister osv. På nätet finns en hel del intressant att läsa! Kolla länkarna: http://www.arkeologiuv.se/cms/showdocument/documents/extern_webbplats/arkeologiuv/publikationer_uv/rapporter/uv_ost/uv_ost_2010/ro2010_29.pdf och http://www.kmmd.se/Spinnrocken-Norrkoping/

I förra veckan- älsklingen hade semester sen nån vecka tebax, så hann vi oxå med ett besök på Kolmårdens djurpark vilket var himla kul, även om konceptet att ha massa vilda djur instängda för människans nöjes skull känns rätt horribelt... Vi såg massa djur, gick runt en heldag, åkte linbana, såg delfinshowen o gick runt i akvariet. Såå skojs o sen var vi i helgen som var på en dinosaurieutställning. Jag vart himla besviken. För 90:- fick man inte se nästan nånting av det jag trodde var en jättelik utställning... Det enda som var stort var antalet småttingar under 7 år som skuttade runt där. Men nu har vi iaf vart på det.


Vi har även haft några som vart o kollat på lägenheten, tyvärr har inget nappat än... Men hoppas fortfarande på det så vi kan få flytta in tidigare. Vore såå najs!

Nej, nu e det dax o hoppa i plumset o göra sig i ordning o dra till vägledningscentrum, där man får fel information... *ironi*

Tjingelingon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar