fredag 15 juli 2011

Yes, yes, yeeees!





*GLÄDJETJUT!* Jag kom in på universitetet!!!! Jag kom in på högskoleprovet precis som jag anade! ;) Det blev klart igår o jag tackade även JA (självklart!) till utbildningen- man hade på sig till den 1/8 att svara. Jag innehar plats nr 59 av 90. Urvalet baseras på 60 % betyg och 40 % högskoleprovet. Så nu blir det hektiska veckor ahead med bland annat flytt, renovering o skola! :D



Har haft ont i ryggen hela veckan nu så jag var t.o.m hemma en dag för det men det går iaf åt rätt håll om än alldeles för långsamt tycker jag! Igår jobbade jag iaf, då åkte jag o några brukare tillsammans med en kollega till Smutronstället i Söderköping eller Sörping som det kallas här nere. :) Jag åt en megastor glass, ok jag försökte äta opp den men det gick inte! Jag hade mött min överglass o fick snällt lämna hehe ;)

Nu håller jag på o bakar banankaka, smakade på smeten o det verkar himla mums, inte lika sött som morotskakan. Jag använde inte ströbröd utan riven kokos men det var inte så smart för det ryker rätt fint nu... Jag hoppas smaken inte påverkas! ;)



Så här lyder receptet:

Banankaka ca 12 bitar

----------------------------

•3 st ägg

•3 dl strösocker

•2 tsk vaniljsocker

•2 tsk bakpulver

•2 tsk kanel

•½ tsk malen ingefära

•1 krm salt

•4 st väl mogna bananer

•100 g smör

•5 dl vetemjöl

•1 dl mjölk (vatten funkar också)


Gör så här:

--------------

Smält smöret och låt det svalna. Om du använder flytande margarin behöver det inte smältas.Smörj och bröa en rund form ca 24 cm i diameter med löstagbara kanter. Vispa ägg och socker pösigt. Använd gärna elvisp som du kan använda genom hela detta recept.Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet. Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. Tillsätt bananmos, smält smör eller flytande margarin, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet.Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 175°C i 45 minuter. Låt kakan svalna några minuter. Stjälp sedan upp den på ett fat. Lägg formen över och låt svalna till rumstemperatur. Banankakan håller sig bra i kylen och blir till och med godare efter 1-2 dagar då banansmaken kommer fram ännu mer. Banankakan går bra att frysa.

1 kommentar: