fredag 11 november 2011

Massa recept!













Jag hade en hektisk dag igår, bakade massor, en del vart bättre än annat... ;)) Jag snörde ihop banan- och chokladmuffins, kanelbullar o havrebröd o på kvällen gjorde jag den franska kycklinggrytan som jag lagade i somras till gamlingarna... Kanelbullarna vart nog de godaste jag smakat, ever! :D Så här följer recepten iaf, bilderna e inte mina utan norpade från nätet i sedvanlig internetstyle.


--------------------------------



Kanelbullar, ca 40 st.



150 gr smör

5 dl standardmjölk

50 gr jäst för söta degar

1 tsk salt

2 ägg

2 dl socker

2 tsk mortlade kardemummakärnor

17-18 dl vetemjöl + mjöl till utbakning



Fyllning:

250 gr smör

4 msk kanel

2 dl socker



Pensling:

1 ägg uppvispat med lite socker, pärlsocker till garnering



Smält smöret, häll i mjölken o värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke, häll över degspadet och rör runt, lös upp jästen. Tillsätt salt, socker, äggen, kardemumma, mjölet lite i taget. Arbeta ihop degen tills den släpper från kanterna, tar ca 10 min. Låt jäsa 30 min under bakduk.


Rör ihop fyllningen med elvisp. Efter jäsningen, knåda degen ordentligt tills den känns smidig, dela i 2 delar och kavla ut 2 rektanglar ca 25 x 45 cm. Bred ut hälften av fyllningen på vardera rektangel, enklast görs det med en slickepott, fyll hela rektangeln. Rulla sen ihop rektanglarna, längs med långsidan, snitta ca 2 cm rullar o lägg snittytan uppåt i de dubbla bullformarna som lagts ut på 2 plåtar. Vik gärna in kanten in under vardera bullen.Sätt ugnen på 225 grader. Jäs 25-30 minuter under bakduk. Pensla med det sockeruppvispade ägget, garnera med pärlsocker. Grädda bullarna i 8-10 minuter tills de fått fin färg. Låt svalna på galler, under bakduk.



---------------------------------------------------------------


Havrebröd med solrosfrön och sesamfrön, 8 st



50 gr jäst för söta degar

5 dl fingervarmt vatten

5 dl havregryn

1 tsk salt

1 msk sirap

7 dl vetemjöl



Äggvita

Solrosfrön

Sesamfrön




Smula jästen, på med varmt vatten och rör runt. Häll i salt, sirap och havregrynen, låt svälla en stund. Rör ner vetemjöl, lite i taget medans du rör runt. När degen är klar, låt jäsa 30 min under bakduk. Knåda degen på mjölat bord, dela i 2 delar som delas i 2 delar osv tills du har 8 bitar, rulla dem och forma dem till smått avlånga former. Jäs ytterligare 25-30 min under bakduk. Sätt på ugnen på 250 gr.


Pensla med äggvita, strö över solros- och sesamfröna. Grädda i 12-15 min.


-----------------------------------------------------------------


Banan- och chokladmuffins, ca 25 st



3 mogna bananer

3 ägg

2 dl socker

50 gr smör

150 gr mörk blockchoklad

4 dl vetemjöl

3 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

½ dl mjölk



Smält chokladen i vattenbad medans du smälter smöret. Rör sedan ner smöret i chokladen. Blanda torrvarorna i en skål, mosa bananerna i en annan. Vispa ägg o socker pösigt. Rör ner choklad- och smörblandningen i äggvispet. Häll i bananerna och mjölken, sist i med torrvarorna. Vispa tills det är slätt. Häll i muffinsformar eller dubbla bullformar, ca 1 dl smet i varje form. Grädda i 200 gr i 20-25 minuter, öppna inte ugnsluckan och var försiktig med hur du behandlar muffinsen efter de tagits ur ugnen- de kan annars lätt sjunka ihop o bli platta. Låt svalna på galler under bakduk. När de är svala kan man sätta på frosting men de går alldeles utmärkta att mumsa utan. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar