måndag 30 april 2012

"Hemlängtan"


Av nån vidunderlig anledning fick jag ett av de få stingen av hemlängtan, alltså till Luleå där man är född och uppvuxen men jag lämnade staden för 12 år sedan... Kanske har det att göra med att man vill visa sina rötter för maken? Luleå är hur som helst, en jättefin, om än rätt liten stad... ;) Gammelstad, där jag växte upp, är även med på UNESCOs världsarvslistan sen nåt 10-tal år tillbaka och har en gammal medeltidskyrka som stoltserar mitt i "byn". Här finns en länk om just Gammelstad: http://www.lulea.se/gammelstad Kyrkbyn som området heter är jättemysigt och har mycket turister varje år. Runt kyrkan går en inte fullt lika mäktig som Visby ringmur, men en ringmur never the less; i vilken det häckar svalor så jag minns att när man var liten så kunde man höra hungriga fågelungar som pep och föräldrar som flög i skytteltrafik i håligheterna. Vi barn var strängeligen förbjudna att gå på muren! Då skulle bona rasa in och döda ungarna. Nu när jag tänker efter så är min storasyster ja, nå inte direkt född, men hon levde sin första tid i just kyrkbyn.










I Gammelstad finns även friluftsmuséet Hägnan som visar hur det såg ut att leva i Gammelstad på 1700-talet och platsen har rötterna från 1300-talet. http://www.lulea.se/hagnan/ Här firade man skolavslutningar minns jag. 


Här är Storgården på Hägnan... Helt klart värt ett besök för man kan gå in och runt i husen... :D



Varje år skapas de mest fantastiska isskulpturer, ofta nån som är en rutschkana i Luleå stadspark och i parken har man även julkalender- live! Luleå har även en fin domkyrka från 1800-talets slut.







Huvudbilden är målad av Kerstin Westin
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar