lördag 12 maj 2012

Busväder

Igår var det riktigt busväder. Det regnade och var småsoligt emellanåt och på kvällen/natten blåste det nåt otroligt. Nu på morgonen så släppte jag ut busarna som vanligt på balkongen och ser då att en av de fina pelargonerna eller om det är begonior (blandar alltid ihop dem) har blåst omkull och krukan har gått sönder. Jahapp. Bara att sopa upp skärvorna då. Kollade bara så att nya fina storblomman inte dött, men den verkar hålla. Ska dock ta in den inatt för det ska tydligen bli några plusgrader, lite i kallaste laget för den sydländska skönheten. Det är sånt skruttväder att ingen av missarna vill vara ute nu, inte ens Gizmo.

Enligt http://www.odla.nu/artiklar/balkong-och-uterum/vaxter/dipladenia-mandevilla så heter den röda blomman bägarranka. "Dipladenia trivs alldeles utmärkt i ett söderfönster. Det är en av de få krukväxter som tål den heta sommarsolen. Om den står på en sådan plats måste den naturligtvis vattnas rikligt och ofta.

Fast Dipladenia trivs allra bäst utomhus i krukor, lådor eller rabatter på en solig eller halvskuggig plats bara inte temperaturen är under 5° C. Om du ställer den utomhus kommer du att ha glädje av den hela sommaren för den är en otroligt tålig och lättskött växt bara du ser till att vattna den under varma, torra, perioder. Det är ett av skälen till att Dipladenia är en mycket vanlig prydnadsväxt utomhus i Sydeuropa. Dipladenia kan övervintra på en ljus och sval plats efter att den har beskurits på hösten.
Mandevilla är ett modernare namn på Dipladenia och den säljs från april till september."

Tog även tag igår med att fixa med skott och sticklingar. Det blev två skott från en ampellilja och jag skar av älsklingens gamla, rangliga paraplyaralia som resulterade i 3 friska och rejäla delar som nu är i glas i väntan på rötter. Lämnade kvar några små skott på den numer nästan nakna moderplantan, så får vi se om den tar sig, ska plantera om den och ge den ny jord.


Satt och pluggade igår när det ringde på telefonen- det var från jobbet. De ville höra vilket pass jag ville jobba i sommar så jag börjar knega direkt den 11/6 (terminen tar slut på fredagen den 8/6) och så kör jag i ett fram till den 7/8. DÅ får jag någon veckas vila innan skolan börjar igen T3, den 20/8 och sträcker sig officiellt till 20/1-13. Fick även åka en snabbis till Thapperska och träffa sköterskan och förnya min delegering och jag passade även på att uppdatera mig lite kring gamlingarna. :)

Ptja, det var nog det... for now. Tjilevipp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar