måndag 25 juni 2012

Glad för andra!

Jag brukar följa en blogg Vägen mot tre som tillhör ett av de par som var med i TV 3:s programserie "Drömmen om ett barn" som sändes tidigare i vintras tror jag det var. Bloggen lades nyligen ner av Emilie & Anders MEN nu kunde jag häromdagen läsa ett nytt inlägg om att de ÄNTLIGEN, efter över F Y R A års köande för att få adoptera, har fått sitt barnbesked!!!! Jag var självklart tvungen att skriva ett grattis åt dem! :D Så förhoppningsvis kommer de snart att kunna åka ner till Sydafrika och hämta upp sin älskade lilla unge! :D Jag är såå glad för deras skull, trots att man inte känner dem, man har ju ändå fått följa dem i deras kamp och se deras längtan efter sin alldeles egna lilla kotte! :) Känns skönt att kunna glädjas med andra, man har ju läst om mååånga fruntimmer som av ren bitterhet och andra känslor med för den delen, inte kunnat glädjas med de som får barn när de själva inga har. Måtte man aldrig bli sån! Menar, kan man inte få biologiska barn så kan man ju faktiskt få barn på annat sätt! Vill man ha barn i sitt liv går det att lösa, oftast. Hur som, jag önskar Emilie och Anders och deras lilla barn all lycka till! :D "Delad glädje är dubbel glädje!"

Och så har vi haft midsommar sen sist. Eftersom jag jobbade sent kvällen innan midsommar så åkte vi till svärföräldrarna på självaste midsommarafton. Väl där byggde vi mitt livs första midsommarstång. Älsklingen hittade t.o.m ett par vilda irisar- ett av mina absoluta favoritblommor. Dessa sattes högt upp i stången! Det blev ingen stor stång men spelar ingen roll, det viktiga var att bi alla hjälptes åt!! Tyvärr började den sloka tämligen fort... 


Sen bjöd svärmor på både förrätt och huvudrätt som bestod av helstekt oxfilé, färskpottis, murkelgräddsås och gud vet allt. Jag hade bakat en kardemummakaka med karamelliserade päron. Receptet kommer nedan, hittade det i tidningen Buffé men jag har ändrat lite... Jag glömde att fota hur kakan såg ut när den var klar med florsocker på men jag lägger ut två bilder i alla fall. :) Innan gräddning och efter. 






Kardemummakaka med päron 

(8 bitar)


Ingredienser:
 3 päron, ex. conference
smör till formen

ströbröd till formen
 25 g smör att steka päronen i
 1-2 msk socker till päronen
 100 g sötmandel
 200 g rumsvarmt smör
 1 3/4 dl socker
 3 ägg
 1 3/4 dl vetemjöl
 1 1/2 msk bakpulver
 3 tsk stötta kardemummakärnor
florsocker
 ev ätbara blomma (t ex violer och lavendel)

Gör så här:

 1. Sätt ugnen på 175°C.
 2. Mixa mandeln fint i matberedare med skärkniven monterad eller mal den i en mandelkvarn. 
 3. Skala, kärna ur och skär päronen i klyftor.
 4. Smält smör i en stekpanna. När smöret har tystnat, tillsätt socker och päronklyftorna. Fräs dem ca 10 minuter under omrörning, tills de blir gyllene och börjar mjukna. Låt svalna.
 5. Smörj och mjöla en rund form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter (för 8 bitar).
6. Mortla kardemummakärnorna. 
 7. Vispa ihop smör och socker, gärna med elvisp. Vispa ner ett ägg i taget.
 8. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i smörblandningen.
 9. Häll smeten som inte är rinnig utan rätt trögflytande, i formen. Fördela päronen över smeten. Dessa kommer att sjunka ner i kakan.
 10. Grädda mitt i ugnen ca 35 minuter. Stick ner en provsticka mitt i kakan, när den är torr är kakan färdig. Låt svalna helt.
 11. Pudra gärna över florsocker och garnera med ätbara blommor vid servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar