måndag 23 juli 2012

Kärleksbröd

Min älskade make gick för inte så länge sen. Han ska på fotbollsmatch med sina jobbarkompisar. Och jag saknar honom redan. Så pass att jag ska baka överraskningsbröd åt honom: när han kommer hem så kommer vårt fina hem att dofta gott av nybakt bröd så han kan ta sig en nattamacka! :D Gudinna vad jag är glad över att jag har den här underbare mannen som utmanar mig och älskar mig, vårdar mig och saknar mig lika mycket som jag saknar honom när vi är ifrån varann!!! Och vi har vart ihop i ehh... 2,5 år nu! :D Han är så fin, så vacker och han luktar så gott... *ler*

Jag tror helt ärligt att man kan lägga in delar av ens energi i det man lagar, så även i bröd. Inte så konstigt att han säger att han aldrig ätit så goda bröd som de jag bakar?!

Här kommer några fler bilder på underbara bröd... Kolhydratstorskar som vi båda är, så älskar vi bröööööd!!!




Ps: jag lagade idag fisk för första gången i mitt liv, enligt provsmakare så vart det riktigt gott så här kommer mitt livs första fiskrecept, med ungefärliga mått...:

Fiskgryta med potatis, purjolök och majs (8 pers)

2 pkt med torskfilé á 400 gr
potatis för 8 pers dvs ca 2-3 st per portion
1 burk majs á 400 gr
1 purjolök
5 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
7 dl vispgrädde
3 tsk ättika/ättikssprit
Körvel eller dragon efter smak, några tsk
salt & peppar

Gör så här:
Tina torsken. Skala/skrubba färskpotatisen och klyfta potatisen. Skär purjon i slantar. Koka potatisen tillsammans med purjolök, majs, vatten, buljongtärningar, grädde och ättikan. Salta och peppra lite. Låt koka i typ en 20 min eller så. Lägg i fisken och krydda med dragon eller körvel. Låt koka tills potatisen är klar och fisken är genomkokt. Smaka av med ev. ytterligare salt och peppar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar