måndag 2 juli 2012

Ledig idag

Äntligen, äntligen har jag en ledig dag! Har jobbat 6 dagar i rad och mjaa inte 50 timmar men inte långt ifrån när man räknar lite snabbt, som man vart på jobbet. Och inte har man 45 minuters lunch trots att det dras av per automatik. Mina naglar är helt körda, spruckna och flisade, självsprickor i fingrarna som svider satan och nagellack? Pytt, det är typ borta MEN det är beviset för att man jobbar och sliter och tvättar händerna stup i ett- det måste man göra och så sprita dem mellan brukarkontakterna för att inte överföra bakterier mellan gamlingarna. Har haft kul men visst blir man trött i både kropp och knopp efter så många dagar i rad... Så idag är jag ledig men har massa jox iaf inplanerat, ska bl.a. handla och laga gomat, fixa med blommorna, noppa och klippa bort utblommade blommor och spraya mot bladlössen som invaderat en av pensékrukorna, sen ska jag plantera paraplyaraliorna som jag egentligen hade tänkt fixa i förra veckan men det gick ju bort. Och så väntar tvättstugan as usual.

Är också glad för att ljudfascisterna flyttat! Flyttlasset gick häromdan preciiiis när jag var på väg till jobbet. Självklart hade puckona ställt en skåpbil rätt i gången in mot gården och då kom knappt en geting förbi bilen för det är trångt där. Och klockan tickade. Men jag hann i tid till jobbet, cyklade som en ja jag vet inte vad, stålman på bike? ;) Så nu slipper vi besök av grannen på lördagar kl 19,30 när man spelar musik, vilket hände när jag satt och såg på tv och älskling satt och spelade musik. Snubben nedanför stördes av musiken, vilket var lite konstigt för det blev inte jag som satt och såg på tv- i samma lägenhet?? Skumma snubbe...

Här i Peking har det vart skruttväder och högsommarvärme om vart annat. Så här var himlen den 28 juni... 




Har lyckats bränna mig i fejjan när vi var ute med gamlingarna på utflykt. Typiskt, jag tål ju inte solen med mitt vita, vita skinn...  Köpte också nya kläder i veckan, bl.a. vita leggings, och de sitter asskönt! :D Sommarns bästa!!!

Tog också och bakade i fredags på jobbet, det blev en vinbärskaka med havreknäcke, receptet nedanför som vanligt. Vart dock lite för sött för min smak med alla som åt tyckte det var så gott, speciellt med glass till! Hittade receptet på matklubben och modifierade som vanligt lite.. ;)

Måste rekommendera den här filmen, som är riktigt bra tyckte både jag och maken. Filmen har mycket bra budskap: Machine gun preacher http://www.imdb.com/title/tt1586752/och bygger på verkliga händelser. 


Ruskigt gripande film! Jag trodde det skulle vara en klassisk actionrulle. Det var det verkligen inte... 

Här kommer i alla fall receptet på Vinbärskaka med havreknäcke (15-20 bitar):



Ingredienser
4,5 dl mjöl 
1,5 dl socker 
1 tsk bakpulver 
150 g smör 
1 ägg 

Mellanlager:
4-5 dl vinbär 
1,5-2 dl socker 

Havreknäck:
3 dl havregryn 
2 dl socker 
2 tsk vaniljsocker 
4 tsk kanel 
100 g smält smör


Gör så här:


Blanda mjöl, socker och bakpulver. Finfördela och tillsätt smöret. Knäck i ett ägg, blanda väl och tryck ut i en smord långpanna, 20x30 cm. Kan behövas lite mer smör om det ser jättetorrt ut. Det blir som en mer kompakt smulpajsdeg.

Rör ihop vinbär och socker i en skål och täck degen med röran. 

Smält smöret. Blanda havregryn, socker, vaniljsocker och kanel till havreknäckstäcket. Tillsätt det smälta smöret, rör om väl och bred knäcken över bären. 

Grädda ca 20-25 minuter i 200 °C. Låt kakan svalna och skär i rutor. Äts gärna med vaniljglass eller marsansås. 







2 kommentarer:

  1. Hej!
    Ramlade in på din blogg av en händelse när jag var ute i cyberrymden och letade lite. Den är mycket trevlig tycker jag. Har många gemensamma intressen med dig. Här stannar jag nog kvar och läser lite om jag får. Tack för alla recept du bjuder på. Blir riktigt inspirerad.
    Ha en riktigt bra dag.
    /Inez

    SvaraRadera
  2. Hej Inez! Du är absolut välkommen att kika runt lite och läsa det som finns! Kul att du skrev! Hoppas du hittar något mumsigt, brukar bara lägga ut såna recept som jag vet blir riktigt goa! Ha en riktigt fin dag du med! :D

    //S

    SvaraRadera