torsdag 6 september 2012

Hurtig gräsänka

Idag har jag varit riktigt nöjd med min insats på gymet, körde kondition; 60 min på cykel vilket blev 26,3 km, -450 kalorier. :)) Igår vart det 50 min och nästan 400 kalorier minus, minns inte hur många km med över 20 vart det då. Så i morgon blir det vilodag från träning. Tror jag! ;) Efter dagens pass gjorde jag lite ärenden åt älsklingen som nu är på middag med sitt jobb. Det innebär att man är gräsänka. Fördriver tiden med att glo på tradera och lyssna på musik på youtube.

Måste även passa på att rekommendera ICAs bran flakes som är SÅ mycket bättre än Kelloggs all bran. I Kelloggs´s  paket är det alltid så himla mycket flingor som går till spillo i botten av paketet, flingorna blir som små smulor, sen är det märket typ 4-5 kr dyrare än ICAs samt innehåller fler kalorier per 100 gr. Såå det är idel vinster med ICAs flingor. Till frukost brukar jag mumsa en skål med dryga 40 gram bran flakes, 1 skivad banan, 1 kiwi, upptinade hallon och så minimjölk. Till det blir det några koppar kaffe. Då kommer man igång någorlunda! ;)




Ja, just ja! Måste även lägga ut ett recept på grahamsbullar, märkte att jag inte hade lagt ut det tidigare! Bakade såna, grahamstekakor samt havrebröd (receptet finns i bloggen men jag valde att göra 2 stora runda bröd istf flera små) i veckan... 


50 gram jäst för söta degar 
5 dl standardmjölk
50 gram smör 
3 msk socker
1,5 tsk salt
8 dl grahamsmjöl med fibrer 
5 dl vetemjöl
russin

till pensling: 1 äggvita som blandats med en skvätt mjölk


Gör så här:

1. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader. 
2. Smula sönder jästen i en bunke. Häll över degspadet och rör om tills jästen smält. Tillsätt övriga ingredienser och blanda ihop till en slät deg. Låt jäsa under bakduk 30 minuter. 
3. Knåda degen och baka ut runda bullar. Låt jäsa under bakduk på bakplåtspapperklädd plåt 30 minuter. Pensla med äggvita som blandats med en skvätt mjölk.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8-10 minuter. 



Grahamsbullar


Havrebröd


Grahamstekakor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar