måndag 10 september 2012

Förkylningen är här!

Klart som faaaan att vi har gått och blivit förkylda! Det slår som sällan fel när man väl har kommit igång bra med träningen igen, ja då blir man förkyld. God damn it! Bara att peta i sig pamol, trycka in nässpray i snoken och suga på strepsils. Och inte nog med det, så har jag också megaknas med ryggen igen, kunde inte stå rakt idag när jag vaknade, står som en 90- åring, med lite kutig rygg och som förra året, så drar ryggen mot vänster sida. Så det var bara att lägga sig på golvet och göra lite stretch-övningar som sjukgymnasten visade och andra övningar som man sett på en sida för en ryggsjukdom som heter bechterews sjukdom.

Att ligga i sängen på morgonen och mysa med kelgrisen Nova är inte att tänka på när man har ont i ryggen. Och sen kan man inte det heller pga en annan grej, för vid 06,45 *piiiip* kommer det en sopbil och ställer sig nedanför vårt sovrumsfönster, på tomgång förstås, och tömmer kärl efter kärl med glas. Djävlar vad det låter. Katterna hoppar högt varje gång. Så här är det VARJE måndagmorgon. Suck.

För att det här inlägget inte bara blir jämmer och elände så ska jag snacka lite om mat. M
aken lagade en supergod fusklasagne här om dagen. Ska se om jag inte kan trolla fram receptet på hur han gjorde den, men då måste jag komma ihåg att fråga honom hur han gjorde. Jag ska även tipsa om en såå god maträtt som jag lagade i helgen! Senaste favoriten helt enkelt! Det är... 
Kyckling med basilikabulgur 
(4 port)

4 dl bulgur
1 st grönsaksbuljongtärning
1 klick smör (i bulgurkastrullen)
8 dl vatten
4 st kycklingfiléer
12 st soltorkade tomater
3 dl  kikärter, kokta eller 1 pkt kikärtor á 380 gr
1 kruka basilika
1 st vitlöksklyfta(or), hackad
1 msk balsamvinäger
olivolja
salt och peppar
chilipulver 


Gör så här:

1. Lägg i en klick smör i kastrullen. Koka bulgur enligt anvisning på förpackningen tillsammans med buljongtärning på svag värme tills vattnet kokat bort. Dra av från plattan. Låt bulguret svalna. Skär kycklingen i bitar och stek i olivolja, krydda med salt och peppar och chilipulver. Skär tomaterna i tunna bitar. 

2. Blanda bulgur, kyckling, tomater och kikärter med finhackade basilikablad, finhackad vitlök, olivolja och vinäger. Smaka av med salt och peppar.



1 kommentar:

  1. Åh det där låter gott, det ska jag allt prova. Får nog bara byta ut bulgur mot ris, men det får funka :)

    SvaraRadera