tisdag 16 oktober 2012

Nu blir det andra bullar!

Jippi! Igår fick jag en beställning av maken att göra bullar till fika på hans jobb, så i morgon när jag är ledig blir det att göra en sats med bullar, tänkte splitta den och göra en del kanelbullar och en del med vaniljbullar. Så nu ska jag börja sondera terrängen efter vaniljbullsrecept. Vet inte om jag gjort vaniljbullar förr men nog vet jag det blir bra. :D 

Har en hel del i skolan, mycket att läsa och föreläsningarna som hopas och snart är det ju tenta, tack o lov som jag skrev om i tidigare inlägg, har jag lånat böcker från bibblan så jag är inte tokstressad som man vart på vissa kurser. Jag och Marlene vart även godkända med vårt juridiska PM som examinatorn tyckte var en mycket intressant koppling som vi gjort mellan LVU, mänskliga rättigheter och svensk lag. :D Tjoho!! Nästa grej på kartan är ett seminarium om socialrätt och då har vår grupp att redogöra för sjukpenning. Ska bli intressant. 

Jag måste bara få ventilera mig nu. Vart extremt sur i söndags för tvättstugestrul IGEN- grannarna som hade haft tvättiden innan hade sjäääälvklart inte rensat torktumlaren och de hade spillt hundmat över golvet och ja, det var allmänt äckligt. Eftersom det bara finns 1 tvättmaskin + 1 torktumlare och ett dåligt torkrum så behöver man typ använda 2 tvättider rakt efter varann för att hinna bli klar, ja om man nu inte blandar hej vilt färger och grader och så. Nu verkar det ju uppenbarligen inte funka med lappsystemet, att man paxar tvättstugan med en lapp innan ens "riktiga" tvättid. Har någon bokat tvättiden så kan man dock ta den om inte den personen börjat tvätta inom 1 timme. Sååå sagt och gjort, någon hade bokat från 12-17 (och vi 17-22) men hade inte tagit över tvättstugan vid strax efter 13 så jag tog den då, helt fair and squere. Och eftersom jag hade bokat till 22 så var jag nöjd och förvissad om nu att jag hinner tvätta allt. Under eftermiddagens lopp hade dock någon fjant behagat ställa sin tvättkorg i tvättstugan- under den tid som jag har bokat.. Ooooook?? Aja, jag låter den stå där den står tänkte jag. 

Vid 20 rycket någonting börjar jag se slutet av tvättningen och tar då ur cylindern och bokar om till nästa vecka. När jag går ner för att tömma maskinen härnäst ja, då har människan som hade tvättkorgen helt fräckt ryckt ut min lilla badrumsmatta och slängt den i trådkorgen och jag ser att min röda handduk som man har till att torka upp duschvatten från golvet, är kvar i maskinen och snurrar runt med deras äckelsmutstvätt! Whattaf...?! Jag blir ju topp tunnor rasande, jag hade fortfarande tvättiden och så går nån och rycker ut min tvätt och STJÄL tvättmaskinen?! Så vad gör man? Jo, som den svenska man är så skriver man en lapp där man säger vad man tycker och lägger den på deras tvättkorg och ber dem sätta min handduk i trådkorgen så man kan ta hand om den nästa dag. Jag är ju inte lika rutten som dem genom att stänga av tvättmaskinen och rycka ut deras skitiga byk. Så strax efter 7 nästa morgon så går jag ner för att hämta min handduk. Hade de kunnat följa enkla instruktioner. Nej, självklart inte. Däremot har de vikt ihop handduken så den är fortfarande fuktig från föregående kvälls tjyvtvätt och inte nog med det, grannen har skrivit ett meddelande att det minsann är hans tvättid för det är den 14:e och hans "plupp" sitter i. Hum. Killen hade inte så mycket koll för det var den 15:e igår. Det enda som stämde var att han hade satt sin "plupp" i rätt hål på rätt dag dvs passet 7-12. Ja jisses ja. Vilka smurfar som bor i huset. Är allvarligt sugen på att köpa en egen tvättmaskin, synd bara att det inte riktigt finns plats i badrummet. Men man undrar hur djävla svårt kan det vara att respektera de regler som finns? Va? Så svårt är det väl inte? Respektlösa, nonchalanta  ************!

Nej, nu är det hög tid att ta sig lite frukost. Heippa hei! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar