fredag 12 oktober 2012

Betala skatt? Jaa tack!

Folk i Sverige, och i andra länder med för den delen, klagar allt som oftast över det här med att betala skatt. Att det ska vara så jobbigt att betala till allas vår gemensamma nytta, visst ibland att vi behöver uppsöka sjukvården men ändå. Alla verkar ju tro att det är ANDRA människor, personer, en anonym massa, som ska ta MINA pengar. Så verkar ju många tro, tror jag. Jag har jobbat under alla mina år, visst i min ungdoms dagar så var man ungdomspraktikant men i övrigt har jag inte legat samhället till last under längre tid. Jag har betalat skatt och "gjort rätt för mig". Och visst har det ibland kännts surt över att se att typ 5000:-/månad försvinner rätt ner i statens giiiigantiska skattkista. Det måste erkännas. Men...

Ikväll, så vart jag på riktigt glad. Över ett ynka sms från biblioteket här i Norrköping. Jag hade fått en bok som jag för en tid sedan reserverat och som ingår i min kurslitteratur i välfärdsrätt på 15 hp. Och jag slogs när jag läste smset, av tacksamhet och glädjen över att vi har ett så fantastiskt system i Sverige med bra bibliotek med uppdaterad litteratur! Detta möjliggör att jag kan plugga på universitetet utan att behöva ruinera mig med att köpa bok efter bok efter bok som man sällan behöver använda efter den aktuella kursen. Så TACK alla ni som skapade det svenska biblioteket, och TACK till alla bibliotekarier som förvaltar allas vår skatt i form av böcker, tidningar och information i vilken variant det än  må vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar