onsdag 10 oktober 2012

Djääääävla polisvirus!


Häromdagen fick jag PANIIIIIIK! Jag satt på Google och hade precis sökt på "wallpaper" och "vikingar". Wallpaper är sådana skrivbordsbakgrunder som man kan ladda ner, alltså vanliga bilder. Och ladda ner gjorde jag tydligen- ett djävla DATAVIRUS! Helt plötsligt låstes hela datorn och en fet djävla gigantisk bild dök upp med polislogga och allt och hot på att jag måste betala 1000:- för jag hade antingen glott på barnporr, laddat ner olagligheter eller sett på porr eller nåt annat befängt! Inget av dessa tre hade jag självklart gjort- jag kikade ju på vikingar- såå djäkla porrigt är inte det! Nåväl, panik fick jag nevertheless- jag kunde inte göra ett smack! Tur i oturen att man kan surfa via mobilen så jag gick in på facebook och fick råd, tips och länkar av goa, underbara vänner. Och vips så har jag en fungerande dator igen! Det tog X antal timmar men hellre det än att gå till svindyra databutiken som skulle ha 1400:- för att hjälpa mig. Nej, tack. Så här gjorde jag iaf för att lösa problemet, kanske kan det hjälpa nån där ute:

"Dra ut nätverkssladden ur datorn! Starta direkt om datorn i felsäker läge utan nätverkskoppling - Dvs tryck F8 upprepde gånger direkt då du startar om datorn. Välj sedan felsäkert läge utan nätverks från boot menyn som kommer upp. Tryck ESC om du är osäker på vad du gör och så kan du starta om datorn tills du är lugn.
Om du direkt får ett val att göra en systemåterställning till en annan systemåterställningspunkt väljer du det (ett datum). Annars loggar du in på datorn och därifrån väljer du att från startknappen skriva "Systemåterställning"
Välj en systemåtyerställningspunkt (datum) före då du fick polisviruset.
Starta om datorn normalt (OBS! det kan ta tid med systemåterställninge så stäng inte av datorn utan låt den gå klart.
Logga in och kör en FULL virusscanning med ditt antivirus program.
Om du inte gjort det tidigare så ställ om alla dina windows konton till att bara ha nivå "Vanlig användare".
Du skall enbart ha 1 administratörskonto och det skall du aldrig logga in på datorn och använda ifall du inte behöver. Ett vanligt användarkonto räcker gott och väl för de flesta."

Det är inte så att jag är för dödsstraff men när det gäller idiotdjävlar (vilket är det fulaste och kraftfullaste ord jag använder) så borde man nästan överväga det! Menar, vem och varför skulle sitta och snickra ihop virusdjävlar för att sabba för andra?! Ok, pengar verkar ju uppenbarligen ligga i potten men äääändåååå?! God damn it! Tänk om det hade hänt någon som inte visste ett smack om datorer, och faktiskt kanske hade surfat på porrsidor och datorn råkar ut för det här?! Hur ska man förklara det till frugan eller för all del maken eller partnern? Det kan ju få katastrofala följder med scenarion som bara kan bli horribla! Tur jag hade hört talas om det här skitviruset iaf! OCH att jag kunde få hjälp av kompisar!




Till er idioter som knåpar ihop virus... :

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar