fredag 25 januari 2013

Lönefredag! Jippi!

De senaste två nätterna har jag sovit underbart gott, som en bebis! Så idag är en riktigt bra dag OCH idag är det även lönedag och hela Sverige drabbas av shoppinghysteri! ;) Äntligen är den fattigaste månaden om året över! Så då ska här fredagsmysas! Idag tänkte jag snickra ihop crepes med inte bara en utan två olika fyllningar, ena ska bli skinka & ost och den andre blir en svampstuvning. Recepten som jag tänkt mig, hittas längst ner som vanligt. 

I morgon har jag tänkt mig en tidig vårstorrengöring, snart kommer ju våren och då är det skönt med ett helt rent hem. :) Ska passa på när älsklingen kilar iväg ett tag på dan, så får han komma hem till ett skinande rent och väldoftande hem. :) Ska ta typ allt utom att tvätta fönstrena, det får vänta tills det är plusgrader ute. 

Igår var jag hur som helst och handlade mat åt missarna, passade även på att köpa en till kattlåda, dock utan tak eftersom Luna inte riktigt verkar gilla hus-varianten. Fast den här är så fiffig för den är högre baktill, kattlådan alltså, så även killkatter kan göra sitt i den utan att riskera att drälla över. Och inte var det speciellt dyrt heller, 228.- för den! Tyckte jag det var värt! Vart inspirerad av älsklingens förra fru, som hade en sån liknande kattlåda. 




Nu funderar man på ifall man ska vara nyttig eller spela lite Sims 3- expansionen "Övernaturligt" som min älskling köpte åt mig för något tag sedan, underbare han visste ju att jag var nyfiken på det spelet. Har spelat lite grann men jag inser att det jag tycker är roligast är att skapa hus och göra gubbarna. ;) Aja, får se har jag gör... Min aktuella karaktär är en älva med rosa hår *flin*, så söt så!

Hur som helst, ha en toppenfin fredag nu önskar jag alla snälla, fina och jag avslutar med ett JÄTTEGRATTIS till lillebror Peter som fyllde 21 år igår! Han genomgår just nu någon militärutbildning så jag tror inte det går att nå honom... 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Crepes med skinka och ost samt svampstuvning


 Crêpessmet
2,5 dl vetemjöl eller 1,5 dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl
 0,5 tsk salt
 2 tsk socker
 6 dl mjölk
 3 ägg
 3 msk smör eller margarin
 smör eller flytande margarin att steka i

Skinka- och ostfyllning: 200 gram skivad eller riven ost ex. Gouda
 8 skivor rökt skinka
 hackad bladpersilja (valfritt)
 Skivad rödlök (valfritt)
 4 ägg (valfritt)

Tillagning:
1. Gör crêpessmeten: Blanda mjöl, socker och salt i en bunke. 
2. Rör ned 2 dl mjölk och vispa ut klumparna. 
3. Vispa sedan ut resten av mjölken samt äggen till en jämn smet. 
4. Låt helst crêpessmeten stå fem minuter till en timme så att mjölet får svälla. Det går såklart bra att steka direkt också. 
5. Förbered fyllningen: Riv eller hyvla upp ost. Dela skinkan i grova bitar. Skölj och hacka bladpersilja grovt. Skala och skiva rödlök om du vill ha det på också. 
6. Dags att grädda crêpesen: Värm en stekpanna, pannkakslägg eller crêpespanna. 
7. Grädda ca 1 dl smet åt gången. Vicka på pannan så att smeten täcker hela pannan. Ha något under max värme när du gräddar första sidan. 
8. Fördela 0,5 dl riven eller några skivor hyvlad ost på crêpesen, sedan några bitar skinka och strö ev. över bladpersilja. Lägg också på några strimlor rödlök om du vill ha det. Vidare kan du kläcka över ett ägg i mitten och sprida ut över crêpesen. 

Svampstuvning
 100 gram champinjoner
 50 gram rökt skinka
 2-3 msk smör
 2 dl mjölk
 2-3 msk mjöl
 Salt
 Peppar

OST till gratinering, exempelvis västerbottensost. 

1. Skiva champinjonerna och stek dem i smör. När de är klara tillsätt lite mer smör och häll över mjöl och blanda runt. Häll i lite av mjölken och vispa under tiden. När det tjocknar häll i resten av mjölken.
2. Tillsätt skinkan och krydda med svart- och vitpeppar. Låt koka en stund
3. När stuvningen är klar ska du smeta ut den på crepsen och rulla sedan ihop dom. Lägg dom på en plåt och strö över lite ost.
4. In i ugnen på 225 grader i cirka 5 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar