torsdag 7 mars 2013

Brödbak

Jag har ju som välbekant är, ett stort bakintresse och älskar att baka bröd. Jag har dock som vana att använda mig av jäst men så hittade jag ett recept igår på västerbottens ost´s hemsida, som jag bara inte kunde motstå trots att det inte innehåller någon jäst men både gräddfil och filmjölk- som jag inte gillar för fem öre! Bara doften får det att vända sig i magen... 

Resultatet blev ett överraskande mustigt och småsyrligt bröd, maken tyckte det påminde om något mellan sockerkaka och bröd. ;D 

Men istället för att använda sig av smorda formar som stod i receptet måste jag rekommendera att använda bakplåtspapper som jag tror funkar bättre för brödena fastnade i formarna, i alla fall när man smort dem med olja. Kanske det funkar bättre med smör, men jag svor i alla fall långa eder när jag försökte få loss bröden från formarna. Sedan så är brödet mycket brunare än på bilden, det är nästan så man misstänker photoshop... 

Här kommer hur som helst receptet!

Snabb lingonlimpa
6 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
1 dl lingonsylt
1 tsk salt
3 dl Gräddfil
4 dl Filmjölk
1/2 dl sirap (jag använde ljus sirap)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Blanda först alla torra ingredienser. Rör sedan ned resten. Blanda väl och fördela i två  avlånga bakformar á 1,5 L som klätts med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. Pensla med vatten och låt bröden svalna på galler under duk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar