söndag 5 december 2010

Bak o mys



Igår gjorde jag för första ggn grahamsbullar. Första omgången blev lite väl bruna så jag sänkte graderna i ugnen samt hur länge de skulle vara inne. Jag frångick receptet lite oxå o satte i russin o toppar mer solrosfrön. (Bilden intill är på mina bullar.) Oh, gudinna så gott det blev!!! O så enkelt det är att göra sitt eget bröd och MYCKET billigare. Kostar ju iofs att köpa lite mjöl o sånt men det räcker länge o vad kostar väl ett eller två paket jäst? Näe, inte mycket... Så nu har jag blitt brödtokig! Skulle vilja testa att göra hemlagat morotsbröd oxå. :) Jag blir såå himla lycklig när man ser hur fint bröddegen jäst o när man petar på det så sjunker det sakta ner, o sen när man knådar, sätter på mer mjöl, knådar mer o sätter på mer mjöl, bearbetar o bearbetar... Det e snudd på terapeutiskt. O doften! Den doften när man kommer in i ett hem där det doftar nylagat bröd. Det är rent himmelskt!

Ikväll ska vi laga marockansk mat. Satt igår o såg på Hairy bikers på tv som hade kommit till Marocko o så skulle de laga en maträtt som hette harira. Ska utgå från det här receptet men självklart så freebasar vi litegranna, som alltid. http://www.tasteline.com/recept/harira_fran_casablanca
Sen blir det att fortsätta se film...

Ohh, nu ringer klockan! Dax att slänga in första plåten med bröd! :D Todeloo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar