torsdag 21 juli 2011

Matlagning på jobbet och brödbak hemma



På jobbet finns det massa vinbärsbuskar, svarta är i klar majoritet. Just nu e vinbären alldeles mogna så de praktiskt taget trillar av grenarna. Så jag gjorde mat med vinbärstema idag, jag var helt ensam med 4 brukare från kl. 8,45 till 12. Så jag lagade fransk kycklinggryta med färska örter och till eftermiddagsfikat gjorde jag en form redo att slänga i ugnen; knäckig äppelpaj med svarta vinbär.








Receptet på franska kycklinggrytan (4 portioner):
----------------------------------------------
1 pkt 900 gr kycklingfilé
en klick smör
2-5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning, funkar med köttbuljong oxå
1 pkt koncentrerad svartvinbärssaft
2 dl crème fraiche
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
1 msk soja
salt och peppar
ev färsk timjan, svarta vinbär

Gör så här:
Bryn kycklingbitarna i stekpanna eller kastrull. Häll på vatten och buljongtärning och låt dem eftersteka på svag värme under lock, cirka 20 minuter. Tag upp kycklingbitarna. Rör ned saft, crème fraiche, kryddor och soja i stekpannan. Låt det hela koka kraftigt i 10 minuter. Lägg tillbaka kycklingen och smaka av såsen. Dekorera gärna med färsk timjan och svarta vinbär. Servera kycklinggryta med pressad potatis eller potatisgratäng samt lättkokta haricots verts eller sockerärtor

-----------------------------------------------------
Knäckig äppelpaj med svarta vinbär

150 g smör eller margarin
2 dl Kungsörnen Kärnvetemjöl
3 dl AXA Havregryn1
1 ½ dl strösocker
1 tsk bakpulver

Fyllning:
4–5 medelstora äpplen
1–2 dl svarta vinbär
2 msk strösocker

Gör så här
Ugn 225ºC.Skala, ta bort kärnhuset och skär äpplena i klyftor. Lägg dem i en smord pajform. Strö över bär och socker. Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt de torra ingredienserna och värm under omrörning tills allt är blandat och sockret har smält. Fördela smuldegen över frukten. Grädda pajen mitt i ugnen i 15–20 minuter. Servera pajen med grädde, vaniljglass eller vaniljsås.

----------------------------------------------

Nu ska jag iaf ta o börja med dagens bröd, ska göra en dubbelsats med bröd så det räcker ett bra tag. Det blir världens enklaste bröd som man inte ens behöver knåda och det är långpannebrödet som jag lägger i 1,5 msk brödkrydda, tar knappt 2 tsk salt istf 1 msk och så tar jag 3 msk honung istf 2 och 7 dl vetemjöl istf 2 olika mjölsorter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar