torsdag 17 november 2011

Glad i

Alltså, jag e såå glad i min vigselring. E man skrytig som flera gånger om dan kikar på ringen o e glad i den?? Jag gillade inte den ursprungliga ringen från Schalins men däremot älskade jag stenfattningen, så jag gjorde en specialbeställning där stenarna flyttades över till ringmodellen längst ner- så nu har jag 2 st Ocean varav ena har stenar, 0,72 carat. Flott ska det va, ska juh bara gifta mig en gång så då kan man slå på stort med ringarna man ska bära resten av livet! ;)


Blev lite antiklimax idag, hade hoppats på att få höra på Litauen-föreläsningen men föreläsaren hade blivit sjuk.. :/


Idag har jag bakat småfrallor, glömde att ta fram bröd ur frysen men då jag hade kvar ett jästpaket i kylen så tog jag o vispade ihop lite småfrallor. Så här är receptet:


---------------------------------
Småfrallor, kring 10 st:


50 gr jäst för söta degar
50 gr smör
5 dl vatten
1 tsk salt
2 dl havregryn
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl



Smält smöret och häll på vattnet, hetta upp till fingervärme. Häll över den smulade jästen i bunken. Tillsätt salt, havregryn, rågsikt och vetemjöl. Knåda degen tills den är blank och släpper från bunken, låt jäsa  30 minuter.

Dela degen i 10-12 delar beroende på hur stora frallor du vill ha, låt dem sedan jäsa på plåt i ytterligare 30 minuter.

Gräddas ca 10-12 minuter i 250 grader. Låt svalna på galler under bakduk.



----------------------------------------------


Till middag gjorde jag detta:


Kasslergryta, 4-5 port


600 gr kassler
1 msk smör eller margarin
1 stor gul lök
1 grön paprika
2-3  vitlöksklyftor
2,5 dl matlagningsgrädde
5-6 msk het chilisås, felix
2 dl lätt crème fraich
e



Skär kasslern i bitar och fräs i smör. Skala, dela och skiva löken. Dela, kärna ur och strimla paprikan.

Låt paprikan och löken fräsa med kasslern ett par minuter. Pressa i vitlök och tillsätt matlagningsgrädde och chilisås. Koka i 5 minuter. Salta, peppra, och krydda med chilipulver.
 Tillsätt creme fraiche, koka upp. Serveras gärna med ris, potatis, pasta, kokta gröna ärtor är supergott till! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar