söndag 27 november 2011

Godaste saffrans/vaniljbullarna och blodvite

Nyss när vi skulle äta frukost råklantade jag mig. Skulle skära upp frukostbrödet och skar med en vass fiskarskniv in mot handen- jaa jag vet, man ska inte skära så men nu vart det så iaf. Jag satt samtidigt och tittade på tv, vi satt och såg på "Zookeeper" och jag har ögoninflammation så jag har brillorna på. Jag är mao rätt vimmelkantig, världen ser inte ut som jag är van vid. Djääääävlar vad det blödde, och sved fint. Snabbt till badrummet och spola vatten, känner hur huden fladdrar i vattnet. Älsklingsmaken fick snabbt fart och började söka efter plåster och så plåstrade han om mig finfint. Så nu har jag 2 plåster på pek- och långfinger på vänster hand. Undra hur det ska gå när jag senare idag ska göra både lasagne och baka pepparkakor. Gjorde pepparkaksdegen igår e.m. Fast jag fattar inte för mitt liv hur man ska kunna få ut 150 kakor på den lille pluttdegen?! Men som min älskling sa, man ska baka dem tunt, tunt... ;)


I alla fall, appropå bakning, bakade i fredags världens godaste saffransbullar med vanilj! Sjukt goda, nog bland det godaste jag bakat! Så här kommer receptet!


--------------------------------------------------------




Saffransbullar med vanilj 40-45 st.


Degen:
50 g jäst för söta degar, färsk
150 g smör
2 påsar saffran á 0,5 g/st=1 g
5 dl standardmjölk
250 kvarg/kesella, 10 % 
1 ½ dl socker
1 ägg
½ tsk salt
17 dl- 2 L vetemjöl


Fyllning:
200 g smör
1 ½ dl socker
4 tsk vaniljsocker


Pensling:
1-2 uppvispade ägg
pärlsocker


Gör så här:
Börja med att mortla saffranet. Smula ner jästen i en bunke medan du smälter smöret. Rör ner saffranet i smöret och häll på mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader. 



Häll sedan mjölk/smör/saffransblandningen över jästen och rör runt tills jästen är upplöst. Häll i kvarg, ägg, socker och salt. Arbeta successivt i nästan allt vetemjöl. Knåda degen väl, gärna uppemot 10 minuter för hand. Du vet att degen är klar när den släpper lätt från kanterna. Degen kommer vara lite "fuktig" när den är klar. Strö på lite vetemjöl och låt jäsa under bakduk på dragfritt ställe i mellan 30-45 minuter. 


Gör fyllningen under jäsningen. Rör ihop smör, socker och vaniljsocker, enklast är om du har haft smöret i rummet så det är lättare att fördela med en gaffel. 


När degen jäst klart så kan det ändå behövas mer vetemjöl under knådningen, den ska lossna lätt på det mjölade bordet. Dela efter knådningen, upp degen i 2 delar. 


Kavla ut varje del i en fyrkant om ca 25x60 cm. Bred ut fyllningen över hela den utkavlade delen med en spatel/slickepott och vik degen dubbelt, mot dig sett. Tryck lätt med handen över degen. Skär sedan remsor om 2-3 cm vilka du sedan skär en skåra i, nästan hela vägen upp men låt de  sitta ihop i övre delen. Sno sedan ihop varje dubbelremsa till eknbullknut, gör inget ifall de inte är så snygga, lovar det blir gott ändå!


Lägg bullknytena på bakplåtspapper, kring 20 st per plåt får du plats med. Jäs under duk ännu en gång, ca 30min. Sätt på ugnen på 250 grader när du täckt över bullarna. 


När bullarna jäst klar så penslar du bullarna med det uppvispade ägget och strö på generöst med pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i kring 8-9 minuter, du ser när de är lagomt bruna så håll koll på ugnen!


Låt bullarna svalna på galler under bakduk, frys sedan in dem så är de som nybakta när du tar ut dem igen!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar