tisdag 29 november 2011

Ögoninflammation och god bak

Jag var till vårdcentralen igår. Ögoninflammationen var ett faktum. Hej säger jag till mina asfula och asgamla brillor... De är från 90-talet. Köpte dem när jag gick på gymnasiet... Så nu droppas det morgon och kväll en kladdig salva i vardera ögat. Hoppas på snabbt tillfrisknande här.


Jag bakade som bekant pepparkakor häromdan. Gott vart det och i och med detta så förevigas receptet samt lyxiga lussebullar vilka jag gjorde ikväll medans jag samtidigt gjorde köttbullar, multitasking lixom!:

--------------------------------------
Pepparkakor (en himla massa av dem...)



3 dl socker
½ dl ljus eller mörk sirap (jag hade ljus)
3 dl vatten
200 gr smör
1 msk malda eller rivna pomeransskal
2 msk mald kanel
1 msk mald ingefära
1 msk mald nejlika
2 tsk finstötta kardemummakärnor
2 tsk bikarbonat
Drygt 1 L vetemjöl plus till utbakning


Koka upp socker, sirap och vatten i en kastrull. Mortla kardemummakärnorna.


Lägg smöret och kryddorna plus bikarbonatet i en metallskål, (plast funkar inte då det lossnar små partiklar i nästa steg) och häll över den heta sockerblandningen. Rör om tills smöret smält och låt därefter blandningen svalna. 


Tillsätt vetemjölet pö om pö, och arbeta ihop degen till en smidig, lite småkladdig deg. Lägg på plastfolie och ställ in bunken i kylskåpet. Låt stå minst ett dygn, gärna två. 


Verkar degen svårbearbetad nästa dag, tillsätt någon msk vatten och gräv som in det genom att göra små gropar med en bordskniv i degen. Kavla ut en bit deg i taget och tryck inte hårt med kaveln utan kavla med lätta kaveltag. Använd ordentligt men inte för mycket vetemjöl. Kavla degen till någon mm tjocklek. Tryck ut valfria motiv med pepparkaksformer. Ett tips att få upp de tunna figurerna är att använda en vass kniv och liksom skär loss dem underifrån. 


Medan du joxar med degen har du dina plåtar kallt, exempelvis på balkongen, ha bakplåtspaaper nära till hands för när du tryckt ut figurerna, innan du lossat dem från bordet- hämta in en plåt i taget och lätt på bakplåtspapper och placera sedan ut pepparkaksgubbarna på lagom avstånd. 


Grädda i 200-225 gr i 5-8 min, kolla noga för kakorna bränns lätt! Låt torka någon dag på galler och placera sedan helst i kakburk- hållbarhet 2-3 mån. 



---------------------------------------------------------

Lyxiga lussebullar 20 stora lussebullar

1 1/2 pkt jäst ( 75 g)
100 g smör
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1/2 dl strösocker
250 g kesella 10 %
3 påsar saffran ( 1,5 g)
1 sockerbit
200 g mandelmassa
Drygt 17 dl vetemjöl= drygt 1 kg mjöl
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
1 ägg till pensling
russin

1. Lägg mandelmassan i frysen ett tag innan du börjar med baket vilket gör det lättare att grovriva på rivjärn. Fördela jästen i en bunke. Smält smöret och blanda ner mjölk, grädde, sirap, socker och kesella. Värm till ca 37°. Häll blandningen över jästen och rör tills den löst sig. Stöt saffran i mortel med en sockerbit och blanda ner det i degvätskan. 

2. Riv mandelmassan och blanda ner i degvätskan. Tillsätt hälften av mjölet tillsammans med övriga kryddor. Blanda väl och tillsätt sedan resterande mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och slät och släpper bunken. Den ska inte kladda när man rör vid den men den ska ändå vara mjuk. När degen släpper hyffsat lätt från handen är degen klar. Låt degen jäsa 40-45 minuter.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den väl. Tillsätt vetemjöl allt eftersom. Dela den i lagom stora bitar som du rullar ut till ca 2 cm tjocka korvar som är 15-20 cm långa och rulla ihop till lussebullar. Jag fick 20 st stora lussebullar. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Tryck ner russin i varje lussebulle. Låt jäsa under bakduk ca 35 min.

4. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 225 gr i ca 7-8 min. Låt svalna på galler under bakduk.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar