fredag 25 maj 2012

Vardagslyx

Det är lyx att kunna välja vad man vill äta. Ska lyssna lite mer på min kropp som säger åt mig vad den vill ha. Nu sa den "hallon-grädde!!!" Har vart less på baconomelett som jag ätit varje morgon nu i några veckors tid. Hade kvar lite vispad grädde från igår så det blev en utdragen hallon/grädde/hasselnötter-frukost. Tar en sked då och då och en sip blue java-kaffe från Zoegas. 




"Blue Java ~Kryddig och harmonisk~
Högt upp på Etiopiens bergssluttningar, som nästan tycks blå, växer en del av bönorna till ZOÉGAS BLUE JAVA sig mogna i den vulkaniska jorden. Något som ger den sin unika kryddiga karaktär med en avslutande ton av vitpeppar. Den varsamma röstningen ger en härlig lätt mörkrost med behaglig styrka, brett smakspektra och en doft av muskotnöt." 

Riktigt gott kaffe, faktiskt fastän det är bara lätt mörkrostat. Var lite kaffesugen i morse, kanske mest för jag visste att kaffet var slut så jag skuttade till ICA och handlade bland annat kaffe. Så nu sitter jag här, spisar god frukostefterrätt, smuttar kaffe och lyssnar på musik från 80-talet... Sen väntar läsande av skolböcker och träning och vips så kommer min älskade make hem till mig!! :D Mys, mys!! Hade tänkt göra yoghurtglass med hallon men jag glömde att köpa hallon, så det får bli nåt till helgen. Älsklingen hade köpt färsk sparris av en kollega så vi kanske gör nån god kött eller färsrätt och så sparris och yoghurtglassen till efterrätt? :D Mums, mums!







Här kommer receptet på yoghurtglass med hallon: (4-6 portioner)

250 g hallon 

1 dl strösocker 
1 ägg 
2 äggulor 
4 dl turkisk yoghurt 
2 dl vispgrädde 

Garnera med: 

hallon 

Gör så här:

1. Mosa hallonen i en kastrull och koka upp med 1 msk av sockret. Låt svalna. 
2. Vispa ihop ägg, äggulor och resten av sockret i en kastrull. Rör i 1 dl av yoghurten. 
3. Värm under omrörning tills krämen tjocknar. Låt svalna och rör i resten av yoghurten och hallonmoset. 
4. Vispa grädden och vänd ner. Häll i en form eller i portionsskålar och frys in i 3–4 timmar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar