fredag 13 juli 2012

Tacoskoma

Jag gjorde tacos till middag ikväll eftersom min man ville ha det. Vi har inte ätit det det på jättelänge så jag var inte svårflirtad! :D Nu, nästan 2 tortillas senare är man stånkmätt men inte på ett jättejobbigt sätt iom det är det så mycket grönsaker och så. :) Men mätt som få är man ändå... ;) Idag har det tokregnat emellanåt.. Vädret är typiskt svenskt och väldans nyckfullt. Mina blommor på balkongen verkar börja bli less på skruttvädret...

Tog och gjorde muffins idag på jobbet för det var relativt lugnt, blev kardemummamuffins med svarta vinbär. :) Förra och första gången som jag gjorde muffins hemma med choklad och banan så vart de ju alldeles för platta om än goda. Nu vart det desto bättre! :D

Här är receptet och bilder- receptet är från nätet och marginellt modifierat, bilderna har jag tagit!





Normalstora formar, 10-12 st/plåt 

2 ägg
2-2,5 dl strösocker
125 g smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl, 180 g
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk stött kardemumma

Ca 400 g eller 0,5 L svarta vinbär
1/2 dl vetemjöl

Man kan även göra om man känner för det, en rosa glasyr:
1 dl florsocker
2-3 tsk vatten
Röd karamellfärg 


1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Vispa ägg och socker tills det blir ljust och pösigt.
3. Smält smöret och tillsätt mjölken. Rör ned det i smeten när det svalnat.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och kardemumma och rör ned det i smeten.
5. Blanda vinbären med knappt 1/2 dl vetemjöl och rör ned dem i smeten.
6. Fördela smeten i muffinsformar. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter, större formar tar nog kring 30 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar