söndag 23 september 2012

Kloka budskap

Idag har jag kört med storrensning, förutom dammsugning, disk, tvätt osv så har jag även rensat bort sådant som inte tillför mitt liv glädje. Jag är av den åsikten att man ska omgärda sig med sådant och sådana som man blir glad av och mår bra av och utifrån detta synsätt så har jag emellanåt gjort utrensning och kapat band. Må så vara att man hade personen nära för länge, länge sedan men man kan ha växt upp i olika miljöer och därmed vuxit låååångt ifrån varann. Och bara för man har en historia ihop betyder det inte heller att man ska måst fortsätta vara vänner när det inte funkar. Det är falskt och sådant betackar jag mig för. Är man inte på samma planhalva eller i synk så funkar det inte, man kan inte vara vän med folk som är så fundamentalt olik en själv och där det inte går att diskutera eller mötas. Såå... då får det bli som det blev. Ser fram emot att umgås med de som man gillar och trivs med, t.ex. så ska vi ha över makens jobbarkompis med make om någon vecka, då ska vi käka gott och ha spelkväll. I veckan som kommer så ska jag hur som helst fortsätta med städningen, då blir det bl.a. att putsa fönstrena inför vintern. 

Älsklingsmaken och jag, vi hyrde en trippel igår på Hemmakväll, dvs 3 filmer som vi får ha en vecka. En av filmerna var en ungefär 2,5 timmes dokumentär om Bob Marley. Mycket intressant, han hade massa kloka budskap men man fick även se en annan sida av honom som var mindre trevlig; han var inte trogen sin hustru för fem öre- han fick 11 barn i 7 förhållanden och enligt rastareligionen så ska kvinnor inte ha vare sig smink eller byxor. Inte riktigt i enlighet med frihetsbudskapet kan man tycka men men. Sen gillar jag inte heller drogliberalismen heller men det menade man att bibeln uppmanade till genom att det ska stå nånstans att människan ska nyttja gräset eller nåt sånt. Men visst, han hade som sagt kloka saker att säga och han gjorde underbar, tidslös, transcendisk musik som för alltid kommer att glädja folk runt hela världen! 



Idag ska vi passa på bara för att vi kan, göra var sin maträtt som den andre inte gillar och därmed så sällan gör. Älsklingen steker därför på blodpudding och hot dogs medan jag gör fiskpinnar och potatismos med massa, massa gurka! :) Det har jag inte ätit på ja, åratal! 

Nä, nu är det dax att kila ner i tvättstugan ånyo! Avslutar med en skön låt av Bob Marley med fantastiskt budskap:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar