söndag 2 december 2012

1:a advent

Idag är det första advent och då ska första ljuset i adventsljusstaken tändas. Vi har ingen sådan faktiskt, däremot har vi fått upp julstjärnorna i fönstrena som vätter mot gatan. :) Vart jättejättefint! 

Jag bakade lussebullar igår och det vart riktigt bra. Delade degen i hälften och gjorde en sats med färre men större lussebullar, som är till oss, och sen gjorde jag en 14-15 st lite mindre men fullt normala storlekar som älsklingen min får ta till jobbet och 4 st ska vi ta med oss till svärföräldrarna. Idag blir det pepparkaksbak, tvättstuga och sen MÅSTE jag läsa massor inför morgondagens mastodontseminarium på 4 timmar!!!! Vi var på stan igår och köpte julpynt, hittade en dörrkrans kan man väl säga, som ser ut som ett hjärta och med massa lingon. Vi passade också på att glida in på nya, fina köttbutiken här i centrum och vi gjorde faktiskt en julskinksbeställning!




Vet inte om jag skrev det, men jag gjorde en sats med källarfrallor åt älsklingen häromdan. De vart inte stora men riktigt goda. Får klura lite om man ska ändra nåt i receptet... Kanske göra 2 jäsningar... Här är receptet i alla fall:



50 g jäst
5 dl vatten
2 1/2 msk olja
1 tsk salt
1 msk socker
4 dl rågsikt
1 L vetemjöl

GÖR SÅ HÄR:
Ljumma vattnet till fingervarmt.
Smula sönder jästen i en bunke eller assistent.
Lös jästen i vattnet.
Häll i olja, salt och socker och rör om.
Fortsätt med att hälla i mjöl lite i taget och bearbeta degen tills den blir lagom fast.
Häll upp degen på mjölat bakbord.
Knåda lätt och dela i två delar.
Rulla till längder som i sin tur skärs i bitar.
Doppa ovansidan av bitarna i lite mjöl och platta till en aning innan de läggs på bakpappersklädd plåt.
Jäs under bakduk i 40 minuter.
Grädda mitt i ugnen, 8-10 min i 225°.
Låt svalna på galler. 




NU ska jag hur som helst gå och väcka älsklingen som jag misstänker somnade om... ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar