söndag 26 januari 2014

Nya hyss i köket

Jag hade fått tips om att äta kycklingsoppa med ingefära, det skulle vara gott. Så jag sökte reda på ett recept som jag som vanligt modifierade lite och guuuud så gott det var! Till soppan serverade jag nybakta grahamstekakor. Jag har tidigare varit rätt anti soppor, menar, jag tycker inte man blir riktigt mätt men det kan man faktiskt bli! Jag hade fel, minsann! Och vilken skön mättnad då!

Här kommer i alla fall receptet:

Kycklingsoppa med ingefära (många portioner)
2 pkt kycklingbröstfilé, färsk á 800 gr
2 st  lök, gul
1 kg  morot
2 l  vatten
2 st 2,5 dl matlagningsgrädde
3 st  grönsaksbuljongtärning(ar)
4-5 msk  ingefära, riven på grova sidan av rivjärnet
4 tsk  soya
salt och peppar
grahamstekakor, grahamsbröd eller liknande

Tillagning:

1.Skär kycklingen i mindre bitar, typ 2,5 cm x 2,5 cm. Skala och hacka löken. Skala och skär morötterna i små stavar typ 2 cm x 0,5 cm

2.Fräs kyckling och lök tillsammans med lite smör i en gryta. Häll på vatten, matlagningsgrädden och buljongtärningar samt morötter. 

3.Skär bort skalet på ingefäran och riv den mot den grova sidan på rivjärnet. 


4.Smaksätt med den rivna ingefära, soja, salt och peppar. Låt soppan koka ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar