tisdag 21 oktober 2014

Bakning

Jag tog och bakade lite igår som maken fick ta med sig till jobbet. Denna gång vart det ananaskaka i långpanna. Jag utgick från två recept och modifierade det som vanligt. 

Ananaskaka i långpanna
Makalöst saftiga och mjuka rutor med goda ananasbitar i.
1 burk krossad ananas (jag använde ICAs 425 gr inkl. ananasspad)
4 ägg
3 dl strösocker
1 msk bakpulver
2 tsk, rågade, vaniljsocker
100 g smör, smält
1 dl standardmjölk
1 dl ananasspad
7 dl vetemjöl
Glasyr
3-4 dl florsocker
0,5 dl ananasspad
riven kokos
GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret. Låt svalna.
3. Krama ur ananaskrosset lite lätt så vätskan rinner av. Häll över 0,5 dl ananasspad till florsockerglasyren i en skål/ett stort glas och 1 dl ananasspad som ska i smeten, i ett annat glas.
4. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt bakpulver, vaniljsocker, smör, mjölk, ananasspadet och vetemjöl. Vispa ihop allt till en slät smet.
5. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper, ca 30 x 40 cm. Fördela ut ananaskrosset jämnt över smeten.
6. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 min. Kolla efter en 15-20 min, är kakan för mörk, täck över med aluminiumfolie. Kolla med en sticka att kakan är klar innan den tas ut. Låt kakan svalna i formen.
7. Gör glasyren i en skål eller stort glas. Häll först i ananasspadet och häll sedan i florsocker pö om pö och rör runt tills du fått lagom tjocklek (glasyren ska vara rätt så trögflytande). Ta en matsked och häll över kakan i viftande rörelser. När du är klar med applicerandet av glasyren, häll på riven kokos innan glasyren stelnar.

Receptet är ursprungligen från http://tidningenhembakat.se/ men är modifierat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar